Så här går du tillväga för att ansöka om ersättning via INs garantifond

Viktigt att känna till:

  • Medlemsföretag ska följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) beslut. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas.
  • Om det uppkommer en tvist angående fel i utfört arbete ska du som konsument först vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden som prövar tvisten. Om medlemsföretaget därefter inte följer ARNs beslut har du rätt att söka ersättning från IN Garanti.
  • Medlemsföretag som inte följer ARNs beslut kan uteslutas ur IN.
  • Tidsbegränsning: Skyddet gäller om du som konsument gör anmälan till ARN inom 18 månader räknat från arbetets färdigställande.

Ansökan ska innehålla:

  • Komplett ifylld ansökningsblankett
  • Fakturakopia från medlemsföretag som utfört tjänsten
  • Allmänna reklamationsnämndens beslut
  • Fakturakopia från medlemsföretag som avhjälpt felet, för det fall att avhjälpande skett

Ansökan skickas till: Installatörsföretagen, IN Garantinämnd, Box 17154, 104 62 Stockholm alternativt info@in.se (ange ”IN Garanti” i ämnesraden)